Sökmotoroptimering experter i Malmö

Sökmotoroptimering i Malmö och Skåne området

Sökmotoroptimering (SEO) kretsar mycket om Google idag.

Den praxis som vi nu känner som SEO förutbestämmer dock världens mest populära sökmotor som grundades av Larry Page och Sergey Brin.


Även om man kan hävda att SEO och marknadsföring av alla sökmotorer började med lanseringen av den första webbplatsen som publicerades 1991, eller kanske när den första webbsökmotorn lanserades, börjar historien om SEO "officiellt" lite senare, omkring 1997.


Enligt Bob Heyman, författare till "Digital Engagement", kan vi tacka ingen annan än chefen för rockbandet Jefferson Starship för att hjälpa till att en helt ny branch växte upp och bli känt som "sökmotoroptimering."

Du förstår, han var ganska upprörd över att den officiella Jefferson Starship-webbplatsen rankade på sidan 4 i någon sökmotor då, snarare än i position 1 på sidan 1.

Visst kan vi aldrig veta om denna berättelse är mer en kul historia eller 100 procent faktum, men alla tecken pekar definitivt på termen SEO med ursprung omkring 1997.


Att ranka högt på sökmotorer 1997 var fortfarande ett ganska nytt koncept. Det var också mycket katalogdrivet. Innan DMOZ använde den ursprungliga Google-klassificeringen drivs LookSmart av Zeal, Go.com var sin egen katalog och Yahoo Directory var en viktig aktör i Yahoo Search.

Om du inte känner till DMOZ, Mozilla Open Directory Project (kom ihåg att Mozilla var ett företag och Moz var ett varumärke långt innan SEOMoz) var det i grunden en gula sidor för webbplatser. Vilket är vad Yahoo ursprungligen grundade sig på, möjligheten att hitta de bästa webbplatserna där ute som var  godkända av redaktörer.

 

Återigen var World Wide Web fortfarande ett ganska nytt koncept för de flesta.

I dag? Alla vill styra resultatsidorna för sökmotorer (SERP).

 

Sökmotoroptimering kontra marknadsföring av sökmotorer

Innan sökmotoroptimering blev det officiella namnet, användes andra termer också. Till exempel:

 

Placering av sökmotorer

Positionering av sökmotorer

Sökmotor ranking

Registrering av sökmotorer

Inlämning av sökmotorer

Webbplatsfrämjande


Men ingen diskussion skulle vara fullständig utan att nämna en annan term: marknadsföring av sökmotorer.

Vid en tidpunkt 2001 föreslog en framstående branschförfattare marknadsföring av sökmotorer som en efterföljare för optimering av sökmotorer.

 

Uppenbarligen hände det inte.

 

Förbered dig nu: Du kommer att se många falska påståenden (till exempel "SEO är död" "den nya SEO") och försök att omdirigera SEO ("Sökupplevelsesoptimering").

Även om SEO som term inte är perfekt - trots allt optimerar vi inte sökmotorer, vi optimerar vår närvaro på nätet - det har förblivit den föredragna termen för vår bransch i 20 år nu och kommer sannolikt att vara under överskådlig framtid .

När det gäller marknadsföring av sökmotorer - den används fortfarande men är nu mer associerad med betald sökning. De två termerna samexisterar fredligt i dag.

 

En tidslinje med sökmotorhistorik

Sökmotorer har förändrat hur vi hittar information, bedriver forskning, handlar efter produkter och tjänster, underhåller oss och ansluter till andra.

Bakom nästan varje online-destination - oavsett om det är en webbplats, blogg, socialt nätverk eller app - är en sökmotor. Sökmotorer har blivit den anslutande kraften och riktningsguiden till vardagen.

 

Men hur började allt detta?

Vi har sammanställt en tidslinje med anmärkningsvärda milstolpar från sökmotorernas historia och sökmotoroptimering för att förstå rötter till denna teknik, som har blivit en så viktig del av vår värld.

 

Dawn of SEO: "The Wild West" Era

Under det sista decenniet av 1900-talet var sökmotorlandskapet mycket konkurrenskraftigt. Du hade ditt val av sökmotorer - både mänskliga kataloger och listor med crawler-baserade - inklusive sådana som AltaVista, Ask Jeeves, Excite, Infoseek, Lycos och Yahoo.

I början var det enda sättet att utföra någon form av SEO genom aktiviteter på sidan. Detta inkluderade att se till att innehållet var bra och relevant, att det fanns tillräckligt med text, dina HTML-taggar var korrekta och att du hade interna och externa länkar, bland andra faktorer.

Om du ville rangordna bra i den här eran var tricket ganska mycket bara att upprepa dina nyckelord tillräckligt många gånger på dina webbsidor och metataggar. Vill du överskrida en sida som använder ett nyckelord 100 gånger? Då skulle du använda nyckelordet 200 gånger! Idag kallar vi detta för spamming.

 

 

Här är några höjdpunkter:

 

1994: Yahoo skapades av Stanford University studenterna Jerry Wang och David Filo i en campus trailer. Yahoo var ursprungligen en Internet-bokmärkeslista och katalog med intressanta webbplatser. Webbmästare var tvungna att manuellt skicka in sin sida till Yahoo-katalogen för indexering så att den skulle vara där för Yahoo att hitta när någon utförde en sökning. AltaVista, Excite och Lycos lanserades också.


1996: Page and Brin, två Stanford University-studenter, byggde och testade Backrub, en ny sökmotor som rankade webbplatser baserat på relevant inkoppling och popularitet. Backrub skulle till slut bli Google. HotBot, drivet av Inktomi, lanserades också.


1997: Efter framgången med en webbansvarig guide till sökmotorer, lanserade Danny Sullivan Search Engine Watch, en webbplats avsedd för att tillhandahålla nyheter om sökbranschen, tips om att söka på webben och information om hur man rankar webbplatser bättre. (Tio år senare, efter att ha lämnat SEW, grundade Sullivan en annan populär sökpublikation, Search Engine Land.) Ask Jeeves debuterade också och Google.com registrerades.


1998: Goto.com lanseras med sponsrade länkar och betald sökning. Annonsörer erbjuder på Goto.com att rangordna ovanför organiska sökresultat, som drivs av Inktomi. Goto.com förvärvades slutligen av Yahoo. DMOZ (Open Directory Project) blev den mest eftertraktade platsen för SEO-utövare att få sina sidor listade. MSN startade sökning med MSN Search, initialt drivet av Inktomi.


1999: Den första sökmarknadsföringskonferensen, Search Engine Strategies (SES), ägde rum. Du kan läsa ett retrospektiv på det evenemanget av Sullivan här. (SES-konferensserien fortsatte att köras under olika former och moderbolag tills de stängdes 2016.)

 

Google Revolution

År 2000 drog Yahoo det värsta strategiska steget i sökhistoriken och samarbetade med Google och lät Google driva sina organiska resultat istället för Inktomi. I förväg var Google en liten okänd sökmotor. Knappt känd! Slutresultatet: varje Yahoo-sökresultat sa "Powered by Google" och de slutade med att introducera sin största konkurrent till världen och Google blev ett hushållsnamn.

 

Fram till denna punkt rankade sökmotorer huvudsakligen webbplatser baserat på innehållet på sidan, domännamn, förmågan att bli listade i ovannämnda kataloger och grundläggande webbplatsstruktur (brödspridning). Men Googles webbsökare och PageRank-algoritm var revolutionerande för informationssökning. Google tittade på både faktorer på sidan och utanför sidan - kvantiteten och kvaliteten på externa länkar som pekar på en webbplats (såväl som ankartexten som används).

 

Om du tänker på det handlade Googles algoritm i huvudsak om "om folk pratar om dig måste du vara viktig."

 

Även om länkar bara var en del av Googles övergripande rankingalgoritm, satsade SEO-utövare på länkar som den viktigaste faktorn - och en hel underindustri av länkbyggnad skapades. Under det kommande decenniet blev det ett lopp att skaffa så många länkar som möjligt i hopp om att ranka högre och länkar blev en kraftigt misshandlad taktik som Google skulle behöva ta itu med under de kommande åren.

 

Det var också 2000 som Google Toolbar blev tillgänglig på Internet Explorer, vilket gjorde att SEO-utövare kunde se deras PageRank-poäng (ett nummer mellan 0-10). Detta inledde en era med oönskade e-postmeddelanden om begäran om utbyte av länkar.

Så med PageRank introducerade Google i huvudsak ett mått på valuta till dess länkning.

 

Googles organiska resultat fick också ett visst företag i form av AdWords-annonser från och med 2000. Dessa betalda sökannonser började visas ovan, nedan och till höger om Googles obetalda resultat.

Under tiden samlades en grupp webbansvariga informellt på en pub i London för att börja dela information om SEO år 2000. Denna informella sammankomst förvandlades så småningom till Pubcon, en stor konferens som fortfarande körs idag.

 

Under de kommande månaderna och åren vände sig SEO-världen till en månatlig Google Dance, eller en tidsperiod under vilken Google uppdaterade sitt index, ibland resulterade detta i stora förändringar.

 

Google AdSense: Tjäna pengar på SEO-innehåll

2003, efter att ha förvärvat Blogger.com, lanserade Google AdSense, som visar innehållsinriktade Google AdWords-annonser på publiceringswebbplatser. Blandningen av AdSense och Blogger.com leder till en kraftig ökning i intäktsgenerering av enkel internetpublicering och en bloggrevolution.

 

Medan Google förmodligen inte insåg det då, så skapade de problem som de skulle behöva fixa längs vägen. AdSense gav upphov till spammy-taktik och Made for AdSense-webbplatser fyllda med tunt / dåligt / stulet innehåll som bara fanns för att ranka bra, få klick och tjäna pengar.

 

Lokal SEO & personalisering

Cirka 2004 började Google och andra topp sökmotorer att förbättra resultaten för frågor som hade en geografisk avsikt (t.ex. en restaurang, rörmokare eller någon annan typ av företag eller tjänsteleverantör i din stad eller stad). År 2006 rullade Google ut en Maps Plus Box.

Det var också omkring 2004 som Google och sökmotorer började utnyttja slutanvändardata, till exempel sökhistorik och intressen, för att anpassa sökresultaten. Det innebar att resultaten du såg kan vara annorlunda än vad en annan person som sitter bredvid dig på ett kafé när du sökte efter samma fråga.

 

Under 2005 skapades nofollow-taggar som ett sätt att bekämpa skräppost. SEO-proffs började använda den här taggen som ett sätt att skulpturera PageRank.

Google släppte också ett par anmärkningsvärda uppdateringar:

 

Jagger, som hjälpte till att minska nivån på oönskade länkutbyten som ägde rum, liksom att förkunna nedgången i vikten av ankartext som en faktor på grund av dess korruption.

Big Daddy (myntat av Jeff Manson från RealGeeks), vilket förbättrade Googles arkitektur för att möjliggöra bättre förståelse för värdet och förhållandet mellan länkar mellan webbplatser.

 

YouTube, Google Analytics.

I oktober 2006 förvärvade Google videodelningsnätverket YouTube för 1,65 miljarder dollar, vilket till slut blev den näst mest använda sökplatsen i världen.

Idag har YouTube mer än en miljard användare. På grund av sin kraftiga popularitet blir video-SEO avgörande för märken, företag och individer som ville hittas.

 

Google lanserade också två otroligt viktiga produkter 2006:

 

Google Analytics. Detta gratis, webbaserade verktyg var så populärt vid lanseringen att webbansvariga upplevde varningar om driftstopp och underhåll.

Googles verktyg för webbansvariga. Nu känt som Search Console, låter Google Webmaster Tools webbansvariga se genomsökningsfel, se vilka sökningar din webbplats visade på.

Under 2006 fick XML-webbplatskartor universellt stöd från sökmotorerna. XML-webbplatskartor tillåter webbansvariga att visa till sökmotorerna, varje URL på deras webbplats som är tillgänglig för genomsökning. En XML-webbplatskarta innehåller inte bara en lista med webbadresser utan en rad ytterligare information, vilket hjälpte sökmotorerna.

 

Universell sökning

Vi började verkligen se att sökningen börja utvecklas på nya och spännande sätt från och med 2007. Alla dessa uppdateringar syftade till att förbättra användarupplevelsen.

 

Sedan började Google blanda traditionella organiska sökresultat med andra typer av vertikala resultat som nyheter, video och bilder. Detta var lätt den största förändringen av Googles sökning - och SEO - sedan Florida-uppdateringen.

 

Städa upp Cesspoolen

2008 sa Googles koncernchef Eric Schmidt att Internet började bli en cesspool och att varumärken var lösningen. "Varumärken är hur du sorterar upp cesspoolen," sade han.

Mindre än sex månader efter hans kommentar kom en Google-uppdatering som heter Vince. Stora varumärken verkade plötsligt rankas mycket bättre i SERP: erna.

Men det var inte riktigt avsett att belöna varumärken, enligt Google. Google ville lägga större vikt på förtroendet för algoritmen (och stora varumärken tenderar att ha mer förtroende än mindre och mindre etablerade varumärken).

 

Strax efter den här uppdateringen släpper Google en annan för att förbättra hastigheten på deras indexering, kallad koffein. Koffein var "en nästa generations sökarkitektur för Google som är tänkt att vara snabbare och mer exakt, vilket ger bättre, mer relevanta resultat."

På tal om hastighet meddelade Google 2010 att webbplatshastigheten var en rankningsfaktor.

 

Bing & The Search Alliance

2009 blev Microsoft Live Search Bing. Därefter, i ett försök att utmana Googles nästan 70 procentiga grepp av den amerikanska sökmarknaden, gick Yahoo och Microsoft samman för att samarbeta i ett tioårigt sökavtal (även om det slutade omarbetas fem år senare).

Även om det gjorde Bing till den tydliga sökmotorn nummer 2, har de i slutändan misslyckats med att bryta Googles massiva grepp om sökningen i USA och globalt.

 

Uppkomsten av sociala medier

Ett annat fenomen kom fram sent på 2000-talet - sociala nätverk.

 

Google gjorde sin stora insats på YouTube (även om de skulle försöka igen med Google+). Men andra nätverk som Facebook, Twitter och LinkedIn uppstod alla som stora spelare (många fler skulle att komma och gå under de följande åren).

Tillsammans med ökningen av sociala medier kom spekulationer om att sociala signaler kan påverka sökrankningen. Ja, sociala medier kan hjälpa SEO, men indirekt - precis som andra former av marknadsföring kan hjälpa till att driva mer trafik till din webbplats och öka varumärkesmedvetenheten och affiniteten (vilket genererar sökfrågan).

 

Även om effekterna av sociala aktier (gilla tryckningar, tweets, + 1, etc.) har avvisats gång på gång av Google genom åren som rankningsfaktor.

 

Google Zoo: Panda & Penguin

Två stora algoritmiska uppdateringar, 2011 och 2012, hade en stor inverkan på SEO som fortfarande känns idag då Google återigen försökte städa upp sina sökresultat och belöna webbplatser av hög kvalitet.

 

2011 fann Google sina sökresultat inför allvarlig granskning eftersom så kallade "content gårdar" (webbplatser som producerade höga volymer med låg kvalitet på innehåll) dominerade sökresultaten. Googles SERP: s var också rörig med webbplatser med ursprungligt och auto-genererat innehåll - och till och med, i vissa fall, tomma webbplatser som överträffade innehållsgivare.

Som ett resultat tjänade dessa webbplatser massor av annonsintäkter (kom ihåg när vi nämnde Googles självgjorda AdSense-problem?). Dessa webbplatser lever och dör också av organisk trafik från Google.

 

Men när Googles Panda-uppdatering genomfördes 2011 såg många webbplatser mycket av sin trafik försvinna , om inte allt, av den trafiken över en natt. Google gav lite inblick i vad som räknas som en högkvalitativ webbplats.

Panda syftar till att eliminera innehåll av låg kvalitet (eller tunt) och uppdaterades med jämna mellanrum under de kommande åren och så småningom integrerades i Googles kärnalgoritm 2016.

 

Med webbplatser som fortfarande återhämtar sig från effekterna av Panda, släppte Google en varmt förväntad överoptimeringsalgoritm, avsedd att eliminera "aggressiv skräppaktik" från dess resultat. Så småningom kallad Penguin, denna algoritm riktade länk scheman (webbplatser med ovanliga länkmönster, inklusive en stor mängd exakt matchning ankartext som matchade nyckelord du ville rangordna för)

 

Penguin uppdaterades inte lika ofta som Panda, med mer än ett år mellan vissa uppdateringar. Och precis som Panda blev Penguin en del av Googles realtidsalgoritm 2016.

 

Så här beskrev Googles Amit Singhal om "saken".

"Kunskapsgrafen gör att du kan söka efter saker, personer eller platser som Google vet om - landmärken, kändisar, städer, idrottslag, byggnader, geografiska funktioner, filmer, himmelsföremål, konstverk och mer - och omedelbart få information som är relevant till din fråga. Detta är ett kritiskt första steg mot att bygga nästa generation av sökningar, som utnyttjar den kollektiva intelligensen på webben och förstår världen lite mer som människor gör. ”

 

Google förbättrade sökresultaten med denna information.

Nästa steg i Googles nästa generation av sökning kom i september 2013 i form av Hummingbird, en ny algoritm utformad för att bättre adressera naturliga språkfrågor och konversationssökning. Med ökningen av mobil (och röstsökning), Google behövde helt bygga om hur dess algoritm fungerade för att tillgodose moderna sökares behov.

 

Uppdateringen Hummingbird ansågs vara den största förändringen av Googles kärnalgoritm sedan 2001. Det var uppenbart att Google ville leverera snabbare och mer relevanta resultat, särskilt till mobilanvändare.

 

Mobil-First

Börjar någonstans omkring 2005 eller så, en fråga fortsatte att ställas i vår bransch. Är detta "Mobilåret"?

Det visar sig att det inte var 2005. Eller 2006. Inte heller var 2007. Eller 2008. Eller 2009. Inte ens 2010 - då Google förvandlade sig till ett första mobilföretag.

 

Sedan kom 2011, 2012, 2013 och 2014 och gick. Mobil talades om och mycket hypande eftersom det växte som galet hela denna tid. När fler användare började använda smartphones, sökte de alltmer efter företag och saker när de var på väg.

Slutligen, 2015, hade vi Year of Mobile - den punkt då mobilsökningar gick om skrivbordssökningar för första gången på Google.

Detta var också året då comScore rapporterade att endast internetanvändare för mobiler överträffade användare som bara hade skrivbord.

 

Det var också 2015 som Google lanserade en efterlängtad mobilvänlig algoritmuppdatering, utformad för att ge användarna "de mest relevanta och snabba resultaten, oavsett om informationen finns på mobilvänliga webbsidor eller i en mobilapp."

I ett försök att påskynda sidor introducerade Google också Accelerated Mobile Pages (AMP) 2016. AMP är utformad för att omedelbart ladda innehåll och har mestadels antagits av nyhetsmedier och utgivare.

 

Maskininlärning, AI och intelligent sökning

Idag är Googles sökning utformad för att informera och hjälpa, snarare än att ge användare en lista med länkar. Det är därför Google har byggt in AI i alla sina produkter - inklusive sökning, Gmail, AdWords, Google Assistant och mer.

Spännande tider gäller framöver för SEO.

 

Slutsats

Sökmotorer och SEO har kommit långt sedan 1990-talet. Och vi har bara berört några av dessa sätt i det här inlägget.

 

SEO-historien har fyllts med spännande vändningar - födelsen av nya sökmotorer, gamla sökmotorers död, nya SERP-funktioner, nya algoritmer och ständiga uppdateringar, plus uppkomsten av fantastiska SEO-publikationer, konferenser, verktyg och experter .

 

Även om sökmotorer och SEO har utvecklats kraftigt under åren, förblir en sak densamma: så länge det finns sökmotorer, kommer SEO att förbli avgörande. Och vi har bara kommit igång!

Ta kontrollen med hjälp av oss

 
 
 
 

Copyright © All Rights Reserved Net-Win AB

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera